«Коли екзаменатори читають дисертації, а рецензенти читають статті, вони завжди знають про цитування у тексті. Вони не обов’язково шукають їх, але вони бачать їх. Вони майже завжди виявляють 4 найбільш поширені помилки цитування – якщо вони присутні. І якщо ці цитати проблематичні та численні, рецензенти та експерти цілком можуть дійти висновку, що автор недостатньо уважно вивчив використану літературу. Вони можуть навіть вирішити, що автор не розуміється на своїй предметній області або що використовувані джерела «згадані мимохіть», – пише науковий блогер Пета Томсон (https://is.gd/aVHooB).
І далі наводить 4 помилки цитування, яких слід уникати:
Приписування загальної ідеї у цій галузі конкретній людині
У більшості областей є категорії та ідеї, які є загальновідомими. Наприклад, у соціальних науках поняття соціального класу поширене. Але багато людей використовували цей термін по-різному. Тому важливо не посилатися на термін «соціальний клас» як такий, а сказати, яку інтерпретацію Ви використовуєте, що це за інтерпретація та чому Ви її обрали. Тому можна було б написати щось на кшталт: «Категорія соціального класу зазвичай використовується у соціальних науках. Існує x загальних підходів до соціального класу (1) тощо…».
Приписування ідеї користувачеві, а не джерелу
Якщо Ви маєте справу з чимось, що обговорювалося багатьма вченими, Вам потрібно наводити посилання через приклад. Якщо Ви посилаєтеся на ідею, категорію чи фразу, яка однозначно належить комусь конкретному, Вам потрібно посилатися на роботу цього вченого, а не інших учених, які використовували його роботу. Очевидно, що Вам потрібно знати походження ідеї. Тому, коли Ви хочете когось процитувати, Ви повинні перевірити, чи не приписують цю ідею комусь іншому чи ряду джерел літератури. І якщо очевидно, що ідея, термін або дані взято звідкись ще, то Вам потрібно повернутися до оригінального тексту та переконатися, що Ви цитуєте ідею правильно. Якщо Ви бачите, що ідея змінилася у своєму використанні, то, можливо, Вам захочеться пояснити зміну сенсу в своєму тексті, залежно від того, наскільки важливою є ця ідея, термін або категорія для Вашого дослідження.
Якщо Ви хочете послатися на щось, для чого існує авторитетне джерело – наприклад, дані про населення чи результати опитування, то Вам потрібно знайти оригінал та послатися на нього, а не на наукову статтю чи новину, де Ви вперше про це прочитали.
Посилання на незначний коментар
Коли Ви пишете рукопис, Вам необхідно посилатися та працювати зі словами вчених, інтереси яких збігаються з Вашими. Іншими словами, Вам необхідно працювати з джерелами та роботами, основна увага приділяється тій же темі, що і у Вас. Завжди можна знайти роботи, в яких питання, яким Ви займаєтеся, згадується мимохіть. Так, є багато робіт, у яких згадується соціальний клас, але це не головне, на чому необхідно зосередитись. У будь-якому випадку, швидкоплинна згадка не принесе Вам особливої користі. Вам потрібно читати, використовувати та цитувати роботи, які серйозно та глибоко співзвучні Вашим власним. Вам потрібно витратити час, щоб вийти за рамки роботи, в якій є прохідне речення або абзац, та перейти до робіт, у яких детально та глибоко обговорюється Ваша тема. Потім використовуйте та цитуйте їх. Не посилайтеся на роботу, де Ваша ідея розглядається як побічне питання.
Поєднання несумісних речей разом
Якщо Ви обговорюєте певну тему, за якою вже багато написано, дуже кортить додати одне з тих довгих рядків посилань, які показують значну кількість робіт, або, можливо, роботи, написані за певний період. При цьому виникає ризик уявити спільність між текстами там, де її немає. Я легко можу написати речення про те, що соціальний клас часто обговорюється у зв’язку з бідністю, а потім додати низку робіт за цією темою. Коли я роблю це і більше нічого не говорю, я текстуально припускаю, що між авторами немає істотних відмінностей. Що більше нічого не можна сказати про те, як кожен учених із згаданих робіт використав та обговорював соціальний клас. Сенс тут у тому, щоб бути конкретнішим. Замість того, щоб просто сказати, що про соціальний клас у зв’язку з бідністю було написано багато, Вам потрібно перейти до опису основних тенденцій у тому, як розумівся зв’язок між класом та бідністю. І розподілити роботи вчених за їхніми спільними інтерпретаційними групами. Інакше, коли рецензенти та екзаменатори будуть читати довгі ряди недиференційованих посилань, вони, швидше за все, запитають, чи не залишили Ви поза увагою важливі обговорення та відмінності.
Цитуючи інші роботи, не забувайте також перевіряти власні цитування: https://is.gd/9dJILj